banner
lentebloempjes

 

Weetjes

Fijne en grove motoriek Ritme Voeding
Zindelijkheidstraining Slapen Zelfredzaamheid

Sociaal en emotionele
ontwikkeling
Taalontwikkeling Spelen en knutselen

 

Taalontwikkeling

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTEacJ3UF9cfS1SvHW3dUIRreCvMANzHT3GbRq4bc5JB9H5rzaj http://mechelen.s-p-a.be/sharedmedia/thumbs/uploads/images/11/05/taalontwikkeling_jpg_326x300_q85.png

 

Een kind leert een taal best al doende, op een natuurlijke en ongedwongen manier. Zijn/haar eigen wereld is het oefenmateriaal bij uitstek. Wat het kind interessant vindt, zal het meer aanspreken en vaak zullen zijn/haar eerste woordjes, personen of dingen zijn die het kind heel waardevol vindt: ‘mama’, ‘papa’, ‘auto’, ‘choco’, ‘pop’,…
Het tempo om taal te leren, verschilt sterk van kind tot kind. Sommige kinderen zullen pas hun eerste woordjes spreken op twee jaar. Anderen doen dit al op eenjarige leeftijd. De eerste stappen bij de taalontwikkeling zijn de comfortgeluidjes die overgaan naar brabbelen. 
Dan ziet men de zinnen bestaande uit één woordje overgaan naar zinnen bestaande uit twee woordjes. Uiteindelijk kunnen de kinderen zinnen vormen en zijn ze verstaanbaar voor iedereen. 
Bij KDV Lentebloempjes gebeurt de taalontwikkeling op een natuurlijke en spontane manier. Dit gebeurt ondermeer door te verwoorden wat er gebeurt, wat het kind ziet en door te reageren op wat het kind zelf zegt. Taal leren gebeurt bij ons ook spelenderwijs, door dagelijks liedjes te zingen, rijmpjes op te zeggen of door voor te lezen.